هوش مصنوعی، شاخه‏ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکه‏های عصبی، سیستم‏های استدلال فازی و الگوریتم تکاملی می‏باشد.


-در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم میباشد در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر میباشد
هدف هوش مصنوعی
نزديك نمودن رفتار و پاسخ يك سيستم كامپيوتري به الگوهايي است كه انسان براساس آن‌ها رفتار مي‌كند و پاسخ مي‌دهد.
گاه سيستم‌هايي طراحي مي‌شوند كه قدرت تجزيه و تحليل آن‌ها از انسان بيشتر است. ولي باز از الگوهاي ما استفاده مي‌كنند.
از اهداف متخصصین،
تولید ماشینهایی است که دارای احساسات بوده و دست کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند.

انواع شاخه های هوش مصنوعی:

 


شبکه‏ های عصبی (Neural Networks) 
این شبکه‏ها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی می‏شوند و امروزه کاربردهای فراوان و گسترده‏ای داشته، در زمینه‏های متنوعی چون سیستم‏های کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و. مورد استفاده قرار می‏گیرند.


▪ پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) 


در این شاخه، سیستم‏ها برای فهم زبان انسان برنامه‏ریزی می‏شوند. 


▪ روباتیک (Robotics) 


این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روبات‏ها را طوری برنامه‏ریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس‏العمل به محرک‏های محیطی را انجام دهد. 


▪ انجام مسابقات (Game Playing) 


در این شاخه ؛ کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند . که در سال 1997 میلادی کامپیوتر شطرنج باز ؛ قهرمان شطرنج جهان را شکست داد .
یا نشستن یک روبات بر روی کره مریخ با موفقیت انجام شد .روبوکاپ اولین قدم‏های خود را با برپایی مسابقات روبات‏های فوتبالیست برداشت.
با هدف سمبلیک که در سال ۲۰۵۰م. تیمی متشکل از روبات‏های انسان‏نمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند(ظاهرا ما اون بازی رو نمی بینیم!)
سیستم‏های خبره 
در این شاخه، کامپیوترها برای تصمیم‏گیری در شرایط واقعی زندگی برنامه‏ریزی می‏شوند. نمونه‏ای از سیستم‏های خبره، سیستم‏های تشخیص بیماری هستند.در این سیستم‏ها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده می‏شود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتی از مراجعه‏کننده و تطبیق آن با بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستم‏ها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتی که به آنها داده شده، استفاده می‏کنند.
برای نزدیک شدن به هوشمندی انسان، ماشین بایستی بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتی دیگر، ماشین، بایستی دارای قدرت یادگیری باشد.


یادگیری ماشین (Machine Learning) 


این شاخه به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا داده‏هایش را بر اساس ورودی‏ها یا در پاسخ به اطلاعات خارجی، به نحوی تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار می‏رود، نزدیک‏تر شود ( یعنی قدرت تجزیه تحلیل داشته).


▪ استراتژی‏های تکاملی الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms) 


در این زمینه بیشتر به هوشمندی‏هایی غیر از هوشمندی انسان پرداخته می‏شود. در حقیقت این گرایش سعی دارد مسائل بهینه‏سازی را با کمک روش‏هایی که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید.
به طور مثال، روش یافتن کوتاه‏ترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، بیان‏گر گوشه‏ای از هوشمندی بیولوژیک هستند.


▪ تشخیص گفتار (Speech Recognition)


این گونه سیستم‏ها معمولاً به عنوان ابزارهای بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکان‏هایی مثل بانک‏ها، فرودگاه‏ها، آزمایشگاه‏های تحقیقاتی و.
برای ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار می‏گیرند.


▪ بینایی ماشین (Machine Vision) 


هدف از بینایی ماشین شبیه‏سازی، عملکرد سیستم بینایی انسان می‏باشد.در این شاخه، ردگیری و تعقیب حرکات چشم، یکی از زمینه‏های خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعی محسوب می‏شود. مثال‏هایی از کاربــردهای چنــــین سیستمی مثل : تعقیب حرکات چشم شخصی خاص در میان جمعیت، بررسی افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیاری رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وی،ایجاد ارتباط معلولین جسمی با کامپیوتر از طریق فرامین چشمی ؛ ایجاد نظم در ترافیک جاده‏ای و کنترل نامحسوس 

 


بیاموز انسان ,کامپیوتر ,تشخیص ,ماشین ,مصنوعی ,سیستم‏های ,ماشین machine ,بینایی ماشین ,تعقیب حرکات ,کامپیوترها برای ,برنامه‏ریزی می‏شوند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

طرحواره درمانی بازاریابی اینترنتی اینجا همه چی هست ماه کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. oligen دما مهر الان بخر تحویل بگیر بهترین سایت webraelectric