هوش مصنوعی، شاخهای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکههای عصبی، سیستمهای استدلال فازی و الگوریتم تکاملی میباشد.
-در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم میباشد در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر میباشد
هدف هوش مصنوعی
نزديك نمودن رفتار و پاسخ يك سيستم كامپيوتري به الگوهايي است كه انسان براساس آنها رفتار ميكند و پاسخ ميدهد.
گاه سيستمهايي طراحي ميشوند كه قدرت تجزيه و تحليل آنها از انسان بيشتر است. ولي باز از الگوهاي ما استفاده ميكنند.
از اهداف متخصصین،
تولید ماشینهایی است که دارای احساسات بوده و دست کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند.
انواع شاخه های هوش مصنوعی:
▪ شبکه های عصبی (Neural Networks)
این شبکهها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی میشوند و امروزه کاربردهای فراوان و گستردهای داشته، در زمینههای متنوعی چون سیستمهای کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و. مورد استفاده قرار میگیرند.
▪ پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستمها برای فهم زبان انسان برنامهریزی میشوند.
▪ روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روباتها را طوری برنامهریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکسالعمل به محرکهای محیطی را انجام دهد.
▪ انجام مسابقات (Game Playing)
در این شاخه ؛ کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند . که در سال 1997 میلادی کامپیوتر شطرنج باز ؛ قهرمان شطرنج جهان را شکست داد .
یا نشستن یک روبات بر روی کره مریخ با موفقیت انجام شد .روبوکاپ اولین قدمهای خود را با برپایی مسابقات روباتهای فوتبالیست برداشت.
با هدف سمبلیک که در سال ۲۰۵۰م. تیمی متشکل از روباتهای انساننمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند(ظاهرا ما اون بازی رو نمی بینیم!)
سیستمهای خبره
در این شاخه، کامپیوترها برای تصمیمگیری در شرایط واقعی زندگی برنامهریزی میشوند. نمونهای از سیستمهای خبره، سیستمهای تشخیص بیماری هستند.در این سیستمها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده میشود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتی از مراجعهکننده و تطبیق آن با بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستمها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتی که به آنها داده شده، استفاده میکنند.
برای نزدیک شدن به هوشمندی انسان، ماشین بایستی بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتی دیگر، ماشین، بایستی دارای قدرت یادگیری باشد.
▪ یادگیری ماشین (Machine Learning)
این شاخه به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا دادههایش را بر اساس ورودیها یا در پاسخ به اطلاعات خارجی، به نحوی تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار میرود، نزدیکتر شود ( یعنی قدرت تجزیه تحلیل داشته).
▪ استراتژیهای تکاملی الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
در این زمینه بیشتر به هوشمندیهایی غیر از هوشمندی انسان پرداخته میشود. در حقیقت این گرایش سعی دارد مسائل بهینهسازی را با کمک روشهایی که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید.
به طور مثال، روش یافتن کوتاهترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، بیانگر گوشهای از هوشمندی بیولوژیک هستند.
▪ تشخیص گفتار (Speech Recognition)
این گونه سیستمها معمولاً به عنوان ابزارهای بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکانهایی مثل بانکها، فرودگاهها، آزمایشگاههای تحقیقاتی و.
برای ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار میگیرند.
▪ بینایی ماشین (Machine Vision)
هدف از بینایی ماشین شبیهسازی، عملکرد سیستم بینایی انسان میباشد.در این شاخه، ردگیری و تعقیب حرکات چشم، یکی از زمینههای خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعی محسوب میشود. مثالهایی از کاربــردهای چنــــین سیستمی مثل : تعقیب حرکات چشم شخصی خاص در میان جمعیت، بررسی افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیاری رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وی،ایجاد ارتباط معلولین جسمی با کامپیوتر از طریق فرامین چشمی ؛ ایجاد نظم در ترافیک جادهای و کنترل نامحسوس
بیاموز انسان ,کامپیوتر ,تشخیص ,ماشین ,مصنوعی ,سیستمهای ,ماشین machine ,بینایی ماشین ,تعقیب حرکات ,کامپیوترها برای ,برنامهریزی میشوند منبع
درباره این سایت